Buku Denaihati

20 August 2013

Keringkan jerawat dalam satu malam

بسم الله الرحمن الرحيم





AIS BATU
Sebelum anda buat keputusan memicit jerawat, eloklah jika anda mengambil seketul ais dan bungkus dalam kain yang bersih. Letakkannya di kawasan yang ditumbuhi jerawat itu selama 30 saat sebelum menyapu krim jerawat. Ais batu berfungsi mengecilkan liang roma dan menyerap minyak yang berlebihan. 



CAMPURAN KAYU MANIS & MADU 
Antara kaedah lain untuk menghilangkan jerawat ialah mencampurkan serbuk kayu manis dan madu. Gaulkan serbuk yang dicampur tadi sehingga rata dan sapukan di bahagian wajah yang berjerawat. Campuran ini akan membantu mengatasi masalah keradangan dan membuat jerawat menjadi kecut. Biarkan ia semalaman sebelum dibasuh pada keesokan paginya. 



PERAHAN LEMON
Sewaktu membersihkan muka, anda boleh membilas muka yang berjerawat dengan perahan air lemon sebelum membilas muka sekali lagi dengan air bersih. Perahan lemon mampu mengurangkan minyak pada kulit wajah hingga menyebabkan wajah bebas jerawat. 



UBAT GIGI
Cuci muka dengan air bersih dan biarkan sehingga kering. Selepas itu, letakkan sedikit ubat gigi pada jerawat tersebut. Biarkan ia semalaman sebelum mencuci wajah sehingga bersih. 


PUTIH TELUR
Pecahkan sebiji telur dan asingkan bahagian kuning dan putih telur. Ambil bahagian putih telur dan sapukan pada muka yang berjerawat. Kandungan vitamin yang terdapat dalam telur mampu membantu anda mencegah jerawat. 



p/s: dah cuba ?? nanti boleh bagitahu feedback dia kat komen yea. hikhok :)  Have a nice day.


6 comments:

  1. yg colgate tu mcm pernah try :)

    ReplyDelete
  2. Thanks for sharing! Banyak da jerawat kat muka nie haaaaa :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome sis :) boleh try kalau berkesan sis boleh sharing pulak..

      Delete
  3. owh...macam tue.lps nie nak try buat guna ais ngan telur tue la:)

    ReplyDelete
  4. hehe yeaa mcm uh.. (^_^) telur jugak boleh buat kat rambut untuk nampak lebih shining :)

    ReplyDelete