18 December 2012

Lazuardi

 
 
Bismillah.....
 
 
 
 
 
Habis tak sampai sehari..
HAHAHA
 

First tgk novel aku dah pelik pasal tajuk dia.. LAZUARDI.
Dari Jitra lagi aku dah mintak adik aku tolong beli sebab kat selangor ada pesta buku, TAPI dia tak beli pung. 
Ok punah harapan aku. 
Hampa.
 
 
Menanti seseorang belikan untuk aku ?
( mimpi siang hari je, mimpi malam pun belum tentu ada orang nak belikan aku )
 
 Birthday present ?
( Tahun depan, lambat lagi )


Sebenarnya... 
Dah risik risik sikit novel ni kat blog penulisnya. DOUBLE best. :)
 
 
Lazuardi tu bukan nama orang, tempat, rumah, kereta dan sebagainya tapi WARNA.
Kebiru-biruan.
Digunakan sebagai batu permata. 
pstttt..... Yeahh dalam cite cincin kahwin Shark dan Anaz berwarna LAZUARDI. ( teringin pulak ) agagaga :P


Sinopsis:
Mama Anaz tak pernah layan dia macam anak sendiri walaupun hakikatnya nama dia terletak dalam surat beranak. Boleh dikatakan, semau jenis kerja rumah diserah sepenuhnya untuk dia buat dan mengalahkan orang gaji. tempat dia mengadu  hanyalah pada Odie, jiran depan bilik merangkap kawan baik sejak tadika lagi. Apabila dia mengeluh, Odie akan ajak kahwin.
 
Anaz, Odie
 
Awak.. jomlah kahwin dengan kita.
Kahwin tu apa ?
Kahwin tu maknanya baling bunga.
Kita nak dapat bunga, tak nak baling baling bunga.


Tapi betul ke Odie itu jodohnya? sebab si Shark ni pun suka buat dia sakit kepala. Hujan tidak, ribut tidak, tiba tiba...
 
Anaz, Shark
 
Kita kahwin nak?
Haa?
Tunang?
Haaa?
Jadi girlfriend saya?
Haaaa?
Saya serius ni...
 

Putera manakah yang akan mnyelamatkan 'Si Cinderella' ini ?
Memanglah hidup dia malang, tapi perlu ke dia jadi beban kepada orang lain untuk menyenangkan hidup diri sendiri.
 
 
Untuk ketahui kisah selanjutnya mengenai Anaz, Shark, odie, Lily, Ain, Nueq, Mama dan Ayah Anaz.
Sila jemput ramai ramai beli buku ini. :)
Harga: RM 23.00
Jemari Seni Sdn.Bhd.


Pendapat aku. 
Anaz seorang yang berdikari. Walaupun dia tahu tahap kemalasan Lily dia masih tolong dan sediakan makan untuk Lily. Dia tak berkira walaupun kadang kadang memang menyampah dengan perangai Lily yang MANJA tak bertempat.
Usaha kumpul untuk dapatkan sesuatu tanpa menyusahkan orang lain.
Selalu kene jerit dengan mak dia dan kene PANGG!. ( dahsyat )

Bila dia rasa susah hati dan nak nangis dia akan cari Odie. Odie seorang pendengar yang baik. Lelaki. Caring dengan friends. Tapi kadang kadang Odie boleh terlupa kawa kawan dia disebabkan pengaruh awek :)
 
Shark atau Shakir yang Lily suka sangat. Kemudian Ain pun macam nak try jugak. Seorang yang hensem, punya banyak kelebihan.
 
Tak lama lepas tu muncul lagi seorang yang bakal menghuni bersama Anaz iaitu Ain.
Ain kehilangan kedua ibu bapanya. 
Dari Johor.
Mula watak Ain sangat nampak baik tapi rupanya sama seperti perangai Lily. 
Pura pura baik depan mama untuk menujukkan betapa sucinya diri dia. HAHA.


( kalau ada watak Ain depan mata aku dah lama aku humban kat Sungai Klang yang tak berapa nak jauh dari rumah aku ni tak pun kat Laut Pulau Ketam tu pun boleh )
HAHAHA

 
Memerlukan tahap kesabaran yang sangat tinggi untuk berdepan dengan manusia yang tiada punya perasaan, seperti Ain dan Lily.
Dari zaman Anaz belajar sampailah dah kerja Ain tak habis habis menyusahkan hidup Anaz.


Nota tangan: Sangat best. Belajar something dari buku ni. Akhirnya dapat jugak beli hasil perkongsian yang dipersetujui kedua belah pihak. 


Enjoy your Reading :)
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment