Buku Denaihati

04 November 2012

Stres

 
Bismillah....
Something about stres :)


Stres bermaksud tekanan.. mana mana pun kita boleh dpt tekanan. Bukan hanya ditempat kerja bg seorang pekerja dan bukan kerana exam untuk seorang pelajar. Suri rumah tangga yang tak bekerja pun boleh mendapat tekanan seperti orang lain right ??


Kerja perlu diselarikan dengan matlamat hidup. Kalau kerja kerja saje matlamat tak ada sia sia saja kn ?


Tips supaya tidak stres

  • SOLAT jangan tinggal. Kita baca kita mengadu, kita minta, kita mengharap terbaik dari DIA, kita minta ampun. Tekanan yang kita rasa akan kurang sebab kita dah luahkan. Kita luahkan pada DIA pasti lega. 


  • AKTIFKAN HIDUP. Lakukan sesuatu dalam kehidupan seharian kita kan terhindar dari stres. Jangan hanya duduk saja, itu akan membuatkan kita lagi bertamabha stres. Walaupun apa yang dilakukan itu mudah. Bila dah ada kerja laksanakannya dan kerja yang diberi itu bukan stres namanya, kalau stres jugak itu bukan stres tapi MALAS. :) 

  • AMALKAN MINUM AIR BANYAK. Air memang diperlukan oleh badan kita untuk perform. Dan jangan lupa amalkan pernafasan 3E iaitu tarik nafas dalam dalam, simpan didada sekitar 7 saat dan simpan didada sekitar 7 saat dan baru dilepaskan. Lakukan sebanyak 3 kali. :)


Happykan hidup kita, happy dengan kerja dan happy dgn segalanya dan tukar tekanan sebagai booster untuk mencapai KECEMERLANGAN dalam hidup.


No comments:

Post a Comment