Buku Denaihati

23 February 2012

SAHABAT

Assalamualaikum.. Sihat semua.. ?? hari ni cik wanie nak kongsikan something about SAHABAT ..

Ape makne SAHABAT bagi korang semua ? korang share2 la kat post cik wanie nie ye.. bagi pendapat korang pula :)

Ingatlah ketika mencari seorang sahabat..

Pilihlah seorang sahabat apabila kamu menghulurkan tanganmu untuk beri jasa baik atau bantuan, ia SUKA menerima dengan rasa terharu. Jikalau ia melihat kebaikan dari dirimu, ia suka menghitung-hitungnya dan dianggapnya berguna, sedangkan jikalau ia mengetahui keburukanmu, ia akan menutupinya.

Juga pilihlah......

Sahabat yang jikalau kamu meminta sesuatu daripadanya pasti ia beri, jikalau engkau diam, ia menyapamu dahulu dan jikalau ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, ia membantu dan meringankan serta menghiburkan kamu. :)




Tidak lupa......juga..............

Pilihlah sahabat yang jikalau kamu berkata-kata, ia membenarkan ucapanmu dan selalu mempercayainya. Jikalau engkau menhadapi sesuatu persoalan yang berat, ia membantumu menghadapinya. Dan jikalau engkau berselisih faham dengannya ia mengalah demi kepentinganmu.



Saidina Ali r.a berkata:

     "Saudaramu yang sebenar-benarnya ialah orang yang ada di sampingmu. Ia suka menerjunkan dirinya sendiri dalam bahaya demi untuk kemaafanmu. Itulah sahabatmu yang jikalau engkau dalam keadaan bimbang, ia selalu menjelaskan yang sebenarnya kepadamu. Ia berkorban mencurahkan tenaga dan kekuatannya untuk dapat bersama denganmu."

Abu Sulaiman Darami r.a berkata:

     "Jangan sekali-kali engkau bersahabat melainkan salah satu dari dua orang ini. Pertama ialah orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan duniamu dengan jujur dan kedua orang yang apabila engkau bersahabat dengannya, engkau dapat menambah kemanfaatan dirimu untuk urusan akhiratmu. Jikalau engkau suka bersahabat dengan orang selain dua orang diatas itu, maka peastilah itu merupakan kedegilan dan kebodohanmu yang luar biasa besarnya."


















*berwaspada..Anda Waspada Anda Selamat. (kate FAMA aku )

No comments:

Post a Comment