Buku Denaihati

30 October 2012

Selamat Hari Raya Aidiladha

,,
 
 
Bismillah.......
Selamat Hari Raya Aidiladha 1433M / 2012M buat semua umat Islam di dunia dari saya owner of the blog. :)

Hari Raya Aidiladha ( bahasa Arab عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri.



Aidiladha disambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah, semua hari-hari ini dipanggil hari tasyrik.


Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT.


Untuk maklumat lanjut boleh klik SINI.

21 October 2012

Semakin hari semakin................

 
Bismillah


Seriusly rasa nak menangis sekarang sebab seorang pompuan ni.. I need u all my friends accept perempuan menyibuk tu.

Kerana cara kau yang menyibuk hal orang. Memang pendapat aku pada kau terlalu buruk. Kalau rasa tak nak orang cakap mcm tu ubahlah cara kau ye..
 
 
Tak perlu nak tahu hal orang lain sampai kedalam dalam bagai la. Sedarlah awak tu hanya kenalan di laman sosial bukan ada kaitan apa apa pun unuk diceritakan semua pada awak. Memang kau rajin bercomment n bereply bagai tapi itu tak bermakna kau perlu tahu segalanya. 



Ingat ye kita tak boleh terlalu pecaya pada kawan yang baru kenal lagi lagi kat laman sosial ni sbb kadang kadang dia bukan letak gambar dia sendiri pun. Maklumat tu bukan betul pun. Tempat tinggal.. n segalanya bagai la.Kadang kadang ada yang nak mengambil kesempatan bagai.


 
Manusia senang mengaburi mata manusia lain tapi kita susah nak cari apa yang dia cuba kaburi. 
 
 
 
Sebelum ni tak pernah ada rasa macam ni.
 

Stop to be caring. Serius aku cakap aku tak suka cara kau. Jujur. 

#1 Trip to Perlis




 
 

Bismillah.


Alhamdullilah kepada Allah aku masih lg bernafas hari ini. Today is my weekend jadi dah set dalam kepala nak nak topup tido yang banyak tergendala. haha Memang dah tak sentuh buku la sbbbb nak rehatkan kepala n otak. huhu

9.30 Pagi

Sedap ngh tido kakak suruh bangun...haishh spoil tol mood nak layan mata.. mata masih mengantok.. @_@ semua dah siap n ready we all berangkat menuju ke destinasi iaitu  GUA KELAM n TAMAN ULAR dan REPTILIA, PERLIS.

First trip we all pergi Gua Kelam, Pelis. 


Opsss sila abaikan mamat 2 ye.. hehe nak cepat jadi pakat amik je walaupun ada org
Cave of Darkness.

Untuk parking perlu bayar k. Tak tau berape sbb sbb bukan aku yang bayaq. huhu
Orang ramai ?? Jangan ditanye la sbb sbb kan hujung minggu kan conferemm la ramai orang lagi lagi family :) Sebelum masuk 2 ada sungai tempat mandi so memang sesuai kepada sesiapa yang suka berkelah, boleh bawak anak anak mandi manda. 
Yang dah tua macam aku ni tak payah nak mandi sanagt ye, malu pada adik adik .

Sebelum masuk kene bayar ye.. RM 1.00 untuk dewasa :)
 Murah je kan ?? kan ?? :)



Keterujaan nak masuk membuak buak sbb TAK PERNAH g Gua Kelam. Akhirnya 20/10/12 telah menjejekkn kaki kat sane. Korang sume mesti dh bnyk kali pergi kan ? Tapi tak pe jauh perjalanan luas pemandangan right ?? ^_^

Apa yang boleh dikatakan Gua Kelam memang gelap kalau tak ada cahaya. Bawah laluan yang kitaorg lalu 2 ada air sungai yang agak deras jugak. Pada yang nak bawak anak anak keselamatan sangat penting dan tersangat lah penting.

Nak mula perjalanan tu agak takot.. Walk alone in Cave of Darkness. Ingatkan panjang sangat laluan dalam gua 2.. Jalan tak sampai 15 minit dah habis dah. Haishhh spoil my semangat je..

Nak tahu ada ape kat dalam boleh lah g melawat Gua Kelam ye kawan kawan. Bawak anak anak or adik adik pun sesuai. 


Dah penat berjalan, daki sana sini, berpeluh macam daki bukit je padahal naik tangga je pung.. haha
So tamat la perjalanan ke Gua Kelam. Masing masing penat. 



Seterusnya g Taman Ular :) Banyak ular ke ? Ular ape yang ada ? Nak tahu kene datang ye :)
Taman Ular, Sg. Batu Pahat, Perlis.

 

See ular ular tu jemput korang datang n belai lah dorg dengan penuh kasih sayang ^_^

Harga sekali masuk....

 femes pak cik tu sat :) maaf ye pak cik ^_^
 
 ni contoh tiket :) RM 4.00 untuk dewasa 

Bermacam macam jenis ular ada... dari bapak ular sampai la anak ular.. dan sebenarnya geli sangat tengok ular sbb kulit dye.. meremang remang bulu tangan .. huhuhu lepas ni memang tak mau g lagi. eeeiiiiiii geli geliman. 

ni antara cntoh ular yang ada kat sane serta binatang lain..  


Ular ni bergerak masa ambik gmbr dye.. Ular sawa batik kott :)



Tak tahu pun kat sana ada beruk.... Siap terpampang ag ZON BERUK :)  ni ada beberape gmbr yg aku sempat snap.

Sedih je beruk ni sbb tak ada sape tgk dye.. :P


Ni pulak terlebih agresif sangat. tak malu lansung n mesra pelancong. haha


ni pulak ular yang ada kat sana.. ular ni jatuh lepas kene tolak ngn kakak aku.. sian kau ular..
 
 
kalau tengok dekat2 badan ular ni ada warna biru.. huhu teruja sekejap.. :)


ni ular ye bukan ikan belut atau apa apa. First time tengok.. haha


ni iguana :) hehe duk diam je,.. chumellz


beruk again :) tempat dye agak terasing dari yang lain n umah dye umah teres biasa je.. haha tak macam beruk lain dok banglo.


ni la anak dye.. huhu


Yeahhhh this is ostrich.. :) bukan yang depan 2 ye yang belakang 2.. yang depan 2 model untuk buat iklan hehehe


Tak lupa jugak ada Ayam, Itik, Buaya, Buaya yang pendek pung ada :) Come come come.. 

Ramai ramai kita Melawat Malaysia. Malaysia Boleh ~