Buku Denaihati

12 December 2013

Hati Kecil Yang Berbisik

بسم الله الرحمن الرحيم


Kau tak pernah cuba mengerti hati kecil ini,
Kau tak pernah cuba mendalami hati kecil ini,
Kau tak pernah cuba bersatu bersama hati kecil ini,
kau tak pernah leraikan isi tersirat di hati kecil ini,

Jika kau pernah,
Kau tak cuba sedaya updaya,
Kau hanya melakukannya separuh jalan,
Kau hanya lihat dari kejauhan,
Kau hanya pandang tanpa kata,


Kau tak pernah cuba dekati hati kecil ini, 
Kau tak pernah cuba membuka hati kecil ini,
Kau tak pernah cuba lihat hati kecil ini,

Jika kau pernah,
Kau hanya fikirkan hati kecil ini seminit,
Kau hanya bercakap umpama tin kosong,
Kau hanya melihat yang lain dari hati kecil ini,
Kau hanya pentingkan diri,


Hati kecil ini berkata pada dirinya,
Aku akan buktikan aku boleh,
Aku akan buktikan aku mampu berjaya,
Aku akan buktikan aku seorang  kuat dan tabah,
Aku akan buktikan aku mampu hidup tanpa KAU.

Bila mana hati kecil ini bahagia,
Ketawa bersama,
Menangis bersama,
Dia sayang akan semua orang sekelilingnya,
Tidak mahu berjauhan,
Ibarat ini adalah hidup terakhirnya,


Tetapi.....


Bila hati kecil ini berduka,
Tiada siapa disisinya,
Dia keseorangan,
Dia menangis,
Terus menangis meluahkan rasa hati kecilnya,
Dia sering bertanya dimana orang yang dia sayang?
Orang yang dia kasihi?
Persoalan itu tadi tetap menjadi persoalan.
Akhirnya....
Dialah jugak yang memujuk dirinya sendiri,


Hati kecil ini bangkit,
Bangkit untuk menempuh segala onak duri,
Bangkit untuk menempuh lautan api,
Bagi menuju ke Istana impiannya.


Bersambung......


p/s: Semoga Hati Kecil berjaya menujuke istana impiannya.

2 comments:

  1. singgah pg sebelum ke kelas from anereodacandid.blogspot.com ^^ done follw skali

    ReplyDelete
  2. hati,, dia berbisik,, dan dia selalu sakit :'(

    ReplyDelete