30 June 2013

Do You Know What these Ramadhan Terms Mean?

بسم الله الرحمن الرحيم 





You hear conversations about Ramadhan, and a lot of terms come you might/might not know come up. Here's your guide to Ramadhan terms :)


Ramadhan Mubarak
A common Ramadhan greeting exchanged at the start of the month, which means congratulations on the arrival of the holy month.

Ramadhan Kareem
It literally means ‘Generous Ramadan’. Since the fasting period is an opportunity for Muslims to receive many blessings and be thankful, the month is considered generous.

Sahur
The meal consumed at dawn before the start of the fast

Imsak
The start of a fast. It begins when the first light of dawn becomes visible, shortly before the dawn call to prayer.

Iftar
The sunset meal that ends the day’s fast. It is a time for family and friends to come together to break the fast and usually consists of a spread traditional treats.

Tarawih
A special congregational prayer held every evening after people break their fasts. People are encouraged to offer Tarawih in mosques.


For furthermore about 
Lailatul Qadr Itikaaf Zakat Zakat Fitrah Takbir Aidil Fitr iEid prayers -Qada visit here by clicking this link ---> http://bit.ly/19gcbwa




Notes: Hopes this year Ramadhan can FULL :) 

"There is nothing scary about choice. Scary is when you dont have a CHOICE."






27 June 2013

Teduhan Kasih Episod 26

بسم الله الرحمن الرحيم



 




Selamat menonton :)
Full Episod ---> HERE

Terima Kasih kepada     


Yuna di Istana Budaya September ini

بسم الله الرحمن الرحيم


Penyanyi yang kini menempa nama di Amerika Syarikat, Yunalis Zarai atau Yuna bakal mengadakan persembahan buat julung kalinya di Istana Budaya dengan diiringi oleh Orkestra Simfoni Kebangsaan (OSK) pada 6 hingga 8 September akan datang.
Pelantun lagu "Dan Sebenarnya" itu nyata teruja apabila mendapat jemputan pihak Istana Budaya untuk membuat persembahan di pentas bertaraf antarabangsa itu.
"Apabila saya diberitahu oleh pihak pengurusan saya tentang jemputan pihak Istana Budaya untuk membuat konsert di sana, saya berasa amat teruja kerana peluang sedemikian bukan mudah untuk diperolehi. Apatah lagi bersama OSK," katanya menerusi sidang video Skype dari Los Angeles pada sidang media di Istana Budaya, pagi Khamis.
Yuna turut berterima kasih kepada pihak Istana Budaya kerana memberi ruang dan peluang kepada pemuzik muda sepertinya untuk mengadakan persembahan di pentas berprestij itu.
"Saya masih menganggap diri saya masih baru walaupun sudah tujuh tahun saya berada dalam dunia muzik. Untuk mengadakan persembahan di Istana Budaya bukannya senang kerana anda harus setanding seperti Dato' Siti Nurhaliza atau Jamal Abdillah. Bagi budak baru seperti saya ini, ia sesuatu yang cukup besar untuk diri saya," tambahnya lagi.

Yuna di Istana Budaya September ini

Yuna yang masih belum memutuskan senarai lagu yang bakal dipersembahkan pada acara tersebut akan beraksi selama dua jam.
"Apa yang penting peminat akan terhibur dengan pemilihan lagu serta persembahan," ujar Yuna lagi yang turut bercadang untuk menjemput beberapa artis undangan.
Informasi lanjut tentang konsert Yuna termasuk harga tiket akan diumumkan oleh pihak Istana Budaya tidak lama lagi.
Dalam perkembangan lain, penyanyi berusia 26 tahun ini sedang sibuk dengan proses pembikinan album keduanya yang dijangka rilis pada awal Oktober ini.




SHORT SEGMEN BY SYIERA !

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum



 KLIK BANNER UNTUK JOIN !


HANYA SEMINGGU !!!  

HADIAH YANG BAKAL DIMENANGI

SABUN AQURA - 2x
WANG TUNAI RM 10 - 3x
BUKU ISLAMIK - 1x
BAWAL SATIN - 3x
NATURGO MASK - 1x
SHISEIDO WHITE MASK - 1x
INSTANT HIJAB - 3x

PEMILIHAN PEMENANG
100% RANDOM

GOOD LUCK !!!


26 June 2013

Teduhan Kasih Episod 25

بسم الله الرحمن الرحيم




 




Selamat Menonton :)
Full Episod ---> HERE






25 June 2013

CERITA TAULADAN- Kisah Isteri Mengamalkan Nasi Kangkang Untuk Suami

بسم الله الرحمن الرحيم



Luangkan masa 10 minit untuk baca yea sahabat. Terima kasih :) datang lagi



Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya merasa terlalu seronok. ‘Eh, makin kurus nampak. Diet ke?’ kata saya setelah mempersilakannya duduk.

‘Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja.Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi tinggal tulang,’ balas Arifin. ‘Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,’ Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan. ‘Orang rumah saya sakitlah, ustaz’, kata Arifin.

‘Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak tak hendak. Sakit apa?’ saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

‘Entahlah.’ katanya perlahan.. ‘Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, paha, perut, dibelakang.. penuh dengan lepuh macam orang terkena air panas,’kata Arifin. Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak dapat melegakan penyakitnya. ‘Sakit apa, doktor pun tak tau,’tambahnya.

‘Dah pergi berubat kampung?’ saya bertanya.

‘Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh kawasan orang bunian, sampuk dan macam-macam lagi. Duit banyak habis, masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,’jelas Arifin. Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang cantik juga berubah murung, kusut.. ‘Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan berbintil-bintil macam katak puru,’ tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka. Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.

Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan. Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.

‘Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,’kata Arifin. Wajahnya sayu … ‘Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu’.

Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan. ‘Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi,saya harap ustaz dptlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,’ tambah Arifin.

‘InsyaAllah. ‘ Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati. ‘Apa yang dia cakap masa meracau tu?’

‘Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? .. Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah , orang dah sakit memang macam tu,’kata Arifin. Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri.. Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya. ‘Datang ya, ustaz . Saya tunggu,’
katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak. ‘Jemput masuk ustaz,’Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.

‘Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,’ bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan. Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.

‘Za.. Ni Ustaz Nahrawi datang,’ kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.

Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;’Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung’. ‘Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,’ jawab Arifin.


‘Err,. dari mana datangnya bau yang.’ soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

‘Ooo. mmm, dari alat sulit dia,’kata Arifin perlahan. ‘Keluar lendir bercampur nanah’…

Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukan Arifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal-hal yang seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

‘Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah saya pun sudah.’

‘Kalau macam tu, baguslah,’kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah. ‘Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,’ kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya. Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi. Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

‘Ustaz,’katanya.. ‘Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu’

‘Kenapa?’pantas saya bertanya….

‘Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya’ . Arifin menyambung ceritanya; Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya. Saya tanya ‘Kenapa?’

Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain. ‘Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.’ Saya tanya, masa bila awak buat?’ Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki. ‘Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.

Dia minta saya maafkan. ‘Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan… ‘ Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.

Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok. ‘Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,’ kata saya. Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.

Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.’ Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi. ‘Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.’

‘Ampunkan dia?’ Arifin bertanya balik. ‘Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?’ tingkah Arifin dengan suara yang agak keras. Mungkin dia terkejut.

‘Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,’ jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah. ‘Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,’ jelas saya.

Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali. ‘Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,’ kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

‘Tapi Alhamdulillah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun,tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.

‘Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki, hati-hatilah dalam memilih isteri, jangan pandang hanya pada rupa semata-mata.




Teduhan Kasih Episod 24

بسم الله الرحمن الرحيم




 




Selamat Menonton :)
Full Episod ---> HERE


Segmen Bloglist Julai Blog Paly

بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat malam semua :) dan selamat sentiasa :) jerebu tidak menghalang untuk blogger update blog kan ? Jom jadi antara 10 blog pilihan di blog Abg Paly :)




Click banner :)



Big Giveaway by Alyaa Najlaa

بسم الله الرحمن الرحيم




KLIK BANNER TO JOIN !!!


Big Giveaway ini dianjurkan oleh Alyaa Najlaa  dan disponsor oleh Kecik , Arif , Areena , Fauzi , Farahin ,
Firzanah , Hafiz , Erry , Atiqa , Husna , Nadia , NK , Myra , Syara , Zahirah , Eymaysyah




Simple But Awesome Giveaway! By NabilaMedan

بسم الله الرحمن الرحيم





Giveaway Terbaru Daripada NabilaMedan!!
Tamat Pada 1 Julai 2013
(Tekan Banner Untuk Sertai!)



Teduhan Kasih Episod 23

بسم الله الرحمن الرحيم




 





Selamat Menonton :)
Full Episod ---> HERE 




24 June 2013

Hello Monday

بسم الله الرحمن الرحيم


That your face on MONDAY ? (^_^)







Notes: Happy monday guys..:)

23 June 2013

Tahniah Kepada Pierre Andre Dan Nur Hidayah

بسم الله الرحمن الرحيم




Tengahari tadi berlangsungnya majlis pernikahan pelakon dan pengarah muda Pierre Andre dan pasanganya Nur Hidayah di Masjid Al-Ikhlas Taman Melati Selayang. Pierre atau nama sebenarnya Mohd Pierre Andre sah bergelar suami Nur Hidayah atau lebih dikenali sebagai Yaya dengan sekali lafaz.
Penikahan itu berlangsung oleh jurunikah Ustaz Zuhdi disaksikan sendiri oleh ayah pihak perempuan dengan mas kahwin sebanyak RM300 dan wang hantaran berjumlah RM20,000. Pierre membawa 7 dulang hantaran dan dibalas 9 oleh pihak Yaya.
Pasangan ini menyulam cinta selama dua tahun bermula sebagai rakan biasa di laman sosial dan mengikat tali pertunangan pada Februari yang lalu. Ikuti lagi gambar dari lensaMYCUTEMOMENT

ohartis-pierre-andre-nikah-5



ohartis-pierre-andre-nikah-10

ohartis-pierre-andre-nikah-9


ohartis-pierre-andre-nikah-4


ohartis-pierre-andre-nikah-13


ohartis-pierre-andre-nikah-6


ohartis-pierre-andre-nikah-1



ohartis-pierre-andre-nikah-3


ohartis-pierre-andre-nikah-12


ohartis-pierre-andre-nikah-11


Notakaki: Selamat pengantin baru kepda Pierre Andre dan Nur Hidayah semoga kekal ke anak cucu :)





First Giveaway by Nurin Aireen & Ieyra Ghani

بسم الله الرحمن الرحيم




klik banner untuk join

Assalamualaikum. Akhirnya tercapai jugak hasrat nak buat first GA tapi bukan sorang sorang tau. GA ni berpartner. Terima kasih tak terhingga kepada para sponsor yang sudi sponsor GA first kami ni. Hehe okay dah, malas nak berintro panjang panjang karang merapu ke bab lain. Dengan lafaz bismillah, kami merasmikan GA ni. Nak join GA first kiteorang? Klik banner kat atas. Hadiah-hadiah menarik menanti anda!




 Buku A Doctor In The House Tun Mahathir Biography bernilai RM100
 Buku Islamik
 Bling bling stylish necklace
 Keychain Cameron Highland
 Owl Keychain Felt
 Keychain Little Domo
 Novel The Wedding Breaker 
 Bookmark Tribal
 Shawl/Tudung bawal
 Bookmark doodle
 Bunny fridge magnet
 Shiseido mask
 Sebanyak RM 135 topup ditawarkan untuk para pemenang!


    Klik sini untuk tengok gambaran hadiah dan pembahagiannya! =)





  Jangan risau, pemilihan pemenang adalah 100% menggunakan pak cik random.org. Biar   
  adil untuk semua.


SESIAPA YANG TIDAK MENGIKUT SYARAT, AKAN DIBATALKAN PENYERTAANNYA JADI TOLONG JUJUR!


Kami mencari seramai 54 orang pemenang!! Jom meriahkan GA pertama kami! Mana tahu rezeki anda kali ni! Goodluck 






Segmen #3 Bloglist 12 Jam Mialiana.com

بسم الله الرحمن الرحيم




Pencarian bloglist bagi bulan Julai dan Ogos 2013 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 23 Jun 2013, iaitu tepat jam 11.00 pagi sehingga 11.00 malam nanti. Semua dijemput join.


Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen #3 Bloglist 12 Jam Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?




15 blog yang bertuah akan dipilih oleh Mia Liana sendiri dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...